نويسنده: دکتر محمد مهدي طرزي




 

عمل زيبايي بيني با ليزر ( رينوپلاستي با ليزر ) روش جراحي جديد غيرتهاجمي و با مدت زمان بهبودي بسيار کوتاه تر است، اما صرفاً براي موارد خاص قابل استفاده است. اصولاً اين روش براي اصلاح بدشکلي بيني، با نام آکنه روزاسه ( آکنه دوران بزرگسالي ) به کار مي رود که به دليل وجود باکتري در منفذهاي پوست ايجاد مي شود و به صورت برآمدگي قرمز رنگي بر سطح پوست بروز مي يابد.
ديگر عارضه اي که با استفاده از رينوپلاستي با ليزر مي تواند درمان شود، ضخيم شدن پوست است. در مواردي که نوک بيني بسيار بزرگ مي شود تا حدي که صورت را از شکل مي اندازد و چهره اي نازيبا ايجاد مي کند، مي توان با توجه به پوست ضخيم از رينوپلاستي با ليزر در کنار جراحي بيني معمول بهره جست.

1- آنچه بايد درباره عمل زيبايي بيني با ليزر بدانيد

عمل زيبايي بيني با ليزر در موارد انگشت شماري کاربرد دارد؛ بنابراين تمام بدشکلي هاي بيني را نمي توان با اين روش اصلاح کرد، چرا که اين روش درماني نيز محدوديت هاي خاص خود را دارد. در زير به نکته هايي اشاره شده است که لازم است در زمان انجام رينوپلاستي با ليزر از آن ها آگاهي داشته باشيد:
اين روش يک عمل غير جراحي است، به اين معنا که هيچ تغيير اساسي بر روي غضروف ها و استخوان هاي بيني انجام نمي شود عمل زيبايي بيني با ليزر برخلاف ديگر عمل هاي بيني بدون جراحي به تزريق پر کننده هاي زيبايي که بيش از يک يا دو سال ماندگار نيست، نيازي ندارد. هيچ گونه خونريزي و زخم شدن در اين عمل وجود ندارد. هدف اصلي اين عمل بر پوست بيني به ويژه نوک بيني، متمرکز است.
آکنه شديد يا رينوفيما پوست را به طور قابل ملاحظه اي ضخيم و برآمده مي سازد و درنهايت منجر به بد شکلي بيني مي شود. پوست با به کار بردن ليزر صاف مي شود. حرارت ساطع شده از ليزر، لايه هاي رويي پوست را در حالي تخريب مي کند که برآمدگي ها را اصلاح مي کند و مجدداً پوشش مي دهد. ليزر CO2 يا دي اکسيد کربن معمولاً براي برداشتن لايه هاي ضخيم پوست با حداقل آسيب ناشي از حرارت به ساختارهاي پيرامون به کار برده مي شود. در طول درمان با ليزر، بيمار ممکن است احساس گرمي و سوزش داشته باشد. اگر چه اين روش با درد بسيار کمي توأم است، با اين حال از بي حسي موضعي استفاده مي شود. پوسته ريزي طبيعي پوست پس از سوختن آن روي مي دهد و در همين مرحله بهبود انجام مي شود. در مراقبت پس از ليزر فرض کنيد که دچار « آفتاب سوختگي » شده ايد، براي شست و شوي قسمت ليزر شده فقط از صابون هاي ملايم استفاده کنيد و از مالش دادن شديد پوست خودداري کنيد. در طول دوره ي بهبود، پوست سوخته شده در نهايت با پوست جديد، هموارتر و نازک تر جايگزين مي شود.

2- انجام عمل زيبايي بيني با ليزر براي چه کساني مناسب است؟

اين عمل براي همه مناسب نيست و افرادي که از مشکلاتي در زمينه انعقاد خون رنج مي برند، مبتلا به ديابت ( وابسته به انسولين ) هستند يا به تازگي برنزه کرده اند، داوطلبين مناسبي براي عمل زيبايي بيني با ليزر نيستند. افزون بر عوامل فوق، نوع پوست نيز در ميزان مؤثر بودن عمل زيبايي بيني با ليزر براي يک شخص خاص نقش دارد. از سوي ديگر، عمل زيبايي بيني با ليزر گزينه درماني ايده آل براي اشخاصي است که بيني شان شکل خود را از دست داده يا به دليل عارضه اي چون سرطان يا در يک سانحه سخت بدشکل شده است. در هر حال عمل زيبايي بيني با ليزر بر روي همه قابل انجام نيست و اگر مي خواهيد اين عمل با ايمني کامل بر روي شما انجام پذيرد، بايد شرايط زير در موردتان صدق کند:
* نداشتن اختلال انعقاد خون
* مبتلا نبودن به ديابت وابسته به انسولين
*به تازگي پوست تان را برنزه نکرده باشيد.
* داشتن نوع پوست مناسب براي اين عمل
* گذراندن سن جهش رشد
* در شرايط جسمي و رواني سالم و پايدار بودن
در نخستين جلسه مشاوره با دکتر جراح رينوپلاستي حتماً در خصوص مناسب بودن نوع پوست تان براي اين عمل صحبت کنيد.

3- عمل زيبايي بيني با ليزر چگونه انجام مي شود؟

با استفاده از ليزر CO2 پوست ضخيم شده روي بيني برداشته مي شود چون ليزر، احساس سوزش ملايم و التهاب ايجاد مي کند، معمولاً عمل تحت بي حسي موضعي و بدون نياز به بيهوشي انجام مي شود. همان طور که ليزر به پوست حرارت مي دهد، موجب آسيب سطحي پوست نيز مي شود. پس از عمل، بيني پوسته پوسته مي شود و لايه پوست آسيب ديده به موازات بهبود يافتن بيني مي ريزد و لايه سالم و جديدي از پوست آشکار مي شود.

4- مراقبت هاي پس از عمل زيبايي بيني با ليزر

مانند مواقعي که دچار آفتاب سوختگي شديد مي شويد بايد پوست را با پاک کننده هاي ملايم و غير خشک بشوييد و سپس به آهستگي آن را خشک کنيد. از مالش دادن پوست حين شست و شو اجتناب کنيد چون به پوست حساس و آسيب ديده صدمه بيشتري خواهيد زد. رعايت اين نکته پس از عمل از اهميت بالايي برخورداراست.
رينوپلاستي با ليزر روشي بدون جراحي است که به نحوي چشمگير، چهره فرد را با کمترين درد وناراحتي و طي زماني کوتاه زيباتر مي سازد. عمل بيني با ليزر يا عمل جراحي بيني با ليزر، روشي غير تهاجمي براي درمان آکنه و ترميم پوست بيني است. اين عمل که پوست بيني را بيشتر درمان مي کند، براي تغيير فرم بيني هاي گوشتي يا انحراف بيني مناسب نيست.
تکنيک هاي جديد ليزري مانند تکنولوژي ليزر IVS مي توانند با سرعت و دقت بالايي عمل جراحي بيني با ليزر را ممکن سازند. نحوه ي عمل اين جراحي ساده، سريع و مطمئن است و با بي حسي موضعي انجام مي گيرد و نيازي به بيهوشي عمومي ندارد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393